tjitskemexico.reismee.nl

Ik ga naar Mexico! :o

Zoals jullie van mij gewend zijn ben ik nooit uitgereisd! Nadat ik me een jaartje heb moeten inhouden (vooral vanwege de kosten) en alleen maar naar Bratislava, Antwerpen, Praag, Zeeland en een paar keer naar Friesland ben geweest (...) ligt er weer een groot avontuur in het verschiet...

Vanaf aankomende 5 januari zal ik voor tenminste 6 maanden gaan studeren en wonen in een van de grootste steden ter wereld ( volgens sommige bronnen zelfs dé grootste stad): Mexico-City (la Ciudad de México)! In ieder geval is het de grootste hooggelegen stad van de wereld (2240 meter boven de zeespiegel, zo'n 2239 meter hoger dan ik nu woon). Er wonen in Mexico-City zelf op het moment zo'n 8,8 miljoen mensen, in de agglomeratie ruim 23 miljoen (klopt, da's bijna 1,5 x Nederland, en ja, dat lijk me juist heel gaaf om mee te maken!).

Ik zal hieronder even de meest gehoorde vragen beantwoorden want dan kan ik dat tenminste in één keer doen :p!

- Wat ga je daar in godsnaam doen???

Goeie vraag (al zeg ik het zelf :p) ! Mijn meest gebruikte antwoord is: Tequila drinken en nacho's eten. En tussendoor nog wat studeren dacht ik zo...

Het zit zo, ik doe een bachelor in psychologie en dit is het vakgebied waar ik echt heel geïnteresseerd in ben. Echter ben ik daar niet de enige in: zo'n 350Nederlandsestudenten startenper jaareen bachelor psychologieaan enkel de universiteit van Amsterdam.Als ik dit papiertje zometeen heb ben dus een van de velen, waaronder mensen die psychologie hebben gekozen als 'reststudie', bijvoorbeeld omdat ze niet in de studie geneeskunde of biologie toegelaten werden. Daarom is het zaak om mijn papiertje te doen onderscheiden van die van een ander, bijvoorbeeld door extra vakken te volgen. Ook wordt het in de internationaliserende wereld steeds belangrijker om kennis te hebben van andere culturen en andere talen, en wordt studeren in het buitenland gezien als een blijk van motivatie en enthousiasme voor een vak. Dit is wat ik wil bereiken door een aantal extra vakken te gaan volgen in het buitenland. Ook is het natuurlijk als psycholoog, en vooral ook als mens heel belangrijk om jezelf goed te leren kennen en te blijven ontwikkelen, en ik verwacht mezelf in de aankomende 6 maanden goed en vaak tegen te komen...

In Mexico ga ik in ieder geval intensieve Spaanse lessen volgen, omdat ik denk dat dat iets is waar ik de rest van mijn leven profijt van zal hebben (het is immers na Chinees de grootste wereldtaal). Dit doe ik via de universiteit, en hier krijg ik dan ook studiepunten voor ( + + situatie ) Een voorbeeld van een vak dat ik daarnaast (zeer waarschijnlijk, want zoals we gewend zijn van het buitenland is niks echt zeker tot de laatste minuut; ook niet op de universiteit) ga volgen is Ethics, Self & Society, dat zich richt op de filosofische reflectie op huidige problemen in onze samenleving, en hoe dit ons kan helpen een ethische beslissing te maken in ons persoonlijke leven. Ook heb ik mij ingeschreven voor wat meer biologische, en ook voor meer milieugerichte vakken. Op deze manier hoop ik te laten zien dat mijn interesse verder gaat dan 'enkel' de psychologie en ik het grotere geheel snap. Ook denk ik mijzelf met deze vakken uit te dagen en (intellectueel) te ontwikkelen.

- Waarom Mexico!?

Ja, weet ik eigenlijk niet. Ik wilde weg uit Europa omdat, ook al hier natuurlijk ook grote verschillen, ik het juist interessant vond om ergens heen te gaan dat écht heel anders was. In Azië was ik al geweest, dus dat "ken ik al" (tussen heel erg veel aanhalingstekens). En uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik naar Amerika wilde. De Verenigde staten trokken me echter niet heel erg, en ook hebben zij vooral hele strenge toelatingseisen. Een vriendin van mij is een half jaar naar Mexico geweest en ook van anderen had ik gehoord dat ze het daar heel erg fijn hadden gehad en zich erg welkom hadden gevoeld. Ook wilde ik sowieso al erg lang Spaans leren. Toen was de keuze snel gemaakt! Het is dus meer een gevoelskwestie geweest dan dat het bijvoorbeeld met het onderwijs oid te maken had. Daarbij denk ik dat het leven in zo'n enorme en invloedrijke stad je kijk op de wereld erg kan veranderen, en ik wil dit graag meemaken. En natuurlijk is de Mexicaanse keuken en erg groot pluspunt ;).


- Wat bedoel je met Tenmínste 6 maanden?

Ik heb een terugvlucht geboekt op 3 juni, net het weekend nadat mijn examens afgelopen zijn. Echter wil ik natuurlijk wel dat ik, wanneer ik een half jaar in Mexico heb gewoond, ik hier ook iets van heb gezien! Omdat ik nu moeilijk kan inschatten in hoeverre in naast mijn studie nog tijd hem om wat rond te reizen en 'op avontuur te gaan', weet ik niet 100% zeker op ik wel begin jullie al terug komt. Mijn studie aan de UvA begint pas weer in September waardoor ik juni, juli en augustus nog zou kunnen gebruiken om de omgeving te zien. Vandaar dat ik nog niet zeker weet wanneer is terugkom, maar ik blijf daar tenmínste 6 maanden ;).


Mochten jullie nog meer brandende vragen hebben, laat het me dan even weten in de comments :)

Ik heb voor de gelegenheid ook een nieuw e-mailadres: tjitske.mexico@gmail.com , mocht je me willen bereiken doe dat dan zolang op dit mailadres, er volgt ook een Mexicaans telefoonnummer in de tweede week van januari!



Ik ga deze blog niet zoals eerder 'elke dag' bijwerken, maar misschien om de zoveel dagen, of als er iets benoemingswaardigs gebeurt!


kusjessss

Tjitske

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!