tjitskemexico.reismee.nl

Wat dingetjes die ik hier doe :)

Jup; het is eeuwen geleden dat ik heb geschreven! Dat komt natuurlijk doordat ik hier veel te veel andere dingen doe haha maar ook omdat het best een werk is om alles bij te houden. Ik ben erg blij met de foto's die ik gemaakt heb om zo een beetje te kunnen herinneren wat ik allemaal doe en in welke volgorde ongeveer… Het gekke van zolang reizen is dat ik naar ‘oude’ (2 maanden geleden) foto's kijk en denk: wow dat was leuk ja! Dat hoop ik ook een beetje te bereiken met deze blog! Omdat het zo veel is zal het allemaal niet zo uitgebreid zijn maar het is meer om een impressie te geven van hoe het hier gaat .


Het beachfestival

Een hele tijd geleden ben ik naar een festival geweest op het strand. Waar het strandje van Woudrichem 2 meter lopen is, was dit zo’n 23 uur in de bus! Wist ik even niet toen ik me aanmeldde, maar men zegt dat het de moeite waard is… Na 18 uur in de bus te hebben gezeten van México stad naar een plaatsje net onder Puerto Vallarta aan de westkust van México hadden we een stop; iets wat ik overigens ook niet wist. Hier gingen we in 3 verschillende bootjes in zwemkleding de Grote Oceaan op richting een groepje eilanden. Er werden wat dingen verteld over de eilandjes en over een privéstrandje dat in een baaitje was ontstaan. Dit strandje was jaren lang afgesloten geweest om bijzondere diersoorten die hier leefden de mogelijkheid te geven om te herstellen van de impact van de mens. Op dit moment worden er zo’n twintig mensen per dag toegelaten die een heel hoog bedrag betalen om hier te mogen komen. Oftewel: wij gingen er niet in. Maar dat was ook echt niet nodig! Het eilandje was prachtig om omheen te varen; overal waren blauwvoetgenten en het water was strakblauw! Na nog wat informatie mochten we het water in met snokelsets om het leven onder water te bestuderen. Wat ontzettend bijzonder..! Vlak aan het oppervlakte waren al alle vissen uit Finding Nemo te vinden en ze waren absoluut niet bang om dichtbij je te komen. Echt een geweldige ervaring die ik nooit eerder zo heb meegemaakt! Op de weg terug had ik een beetje pech, want de twee andere boten zijn even stil gaan liggen op de oceaan en hebben toen een groepje walvissen zien zwemmen met baby’s! Ik helaas dus niet omdat mijn bestuurder haast had… Wel vond een van de blauwvoetgenten het leuk om minutenlang met ons mee te vliegen om af en toe naar beneden te duiken om een visje te vangen, en dan weer terug te keren!

Vanuit de eilanden was het nog maar 5 uur extra naar het hotel waar het beachfestival zou plaatsvinden (Hotel Mayto, valt te googlen ). Daar aangekomen kregen we een tent aangewezen om in te slapen de rest van de nachten en ’s avonds begon het eerste feestje alweer. Het hotel, zoals je kunt zien als je het hebt gegoogled, ligt direct aan de stille oceaan en is omringt met palmbomen… Echt een droomplek om een weekendje weg van de stad te zijn. We vulden de dagen met zwemmen in het water, hier en daar een activiteit van de organisatie zoals het vrijlaten van babyschildpadden of een colorparty, en struinen langs het strand om te kijken hoe ver we konden komen. ’S Avonds waren er DJ’s en open bars en vermaakten we ons dus ook wel prima

De terugweg van 20 uur in de bus zonder toilet heeft er voor gezorgd dat ik de week erna veel last had van een blaasonsteking, maarja, ik heb een geweldige tijd gehad waarbij je echt helemaal weg was van het drukke leven van de stad, hele bijzondere dingen meegemaakt en veel nieuwe vrienden gemaakt, dus het was het zeker waard!


Nevado de Toluca

Met een vriend die ik ontmoet heb op het beachfestival ben ik het weekend erna naar Nevado de Toluca gegaan. Dit is een uitgedoofde vulkaan vlak bij de stad (zo’n drie uur rijden, waarvan 2 uur onverhard) en is de op 4 na hoogste berg van México. Bovenop was er zelfs sneeuw! Iets wat in México stad nu niet precies normaal is (het heeft precies één keer gesneeuwd in México Stad, in 1967) dus ik kan nu zeggen dat ik sneeuw heb aangeraakt in México hihi! Er waren twee meren die natuurlijk erg koud waren, en prachtig.. Het was heel bijzonder om daar te zijn!

Zie de foto’s voor een impressie


México en Amerika

Ondanks dat ik voordat ik hierheen ging (en nu nog steeds wel) México en de Verenigde Staten als totaal andere landen zag, zie je toch ook wel de overeenkomsten. Zo was het bijvoorbeeld op 14 februari Valentijnsdag, een hele Amerikaanse feestdag, en dat werd hier heel erg groot gevierd. Op de universiteit had letterlijk iedereen rozen en cadeautjes onder de arm en er was een heuse markt opgezet waar eten en allerlei andere dingen verkocht werden wat met de liefde te maken had.

Ook zijn er veel winkels zoals Walmart, 7eleven en restaurants als Cheesecake factory en Ihop (american pancake ontbijtjes) over komen waaien uit het noorden. In de winkels is cola (3 liter flessen) goedkoper dan water dus ook de obesitas is hier aardig aan het groeien. In rijke wijken barst het van ‘the American dream’ (voortuintje, perfect geknipt boompje, hond, kast van een huis en vooral een gigantische glimmende Amerikaanse cadillac voor de deur om over op te scheppen)


Andere activiteiten

Ik heb hier een vaste groep vrienden waarmee ik eigenlijk alles doe. We gaan naar feestjes samen, nodigen mensen uit voor een diner (laatst een BBQ bij iemand thuis!), film of huisfeestje en spreken op de uni vaak af samen te lunchen of een kopje koffie te drinken. Verder ging ik in mijn vorige huis (ben verhuisd! Daarover later meer) veel om met een paar Spaanse vrienden waarmee ik dagjes uit ging naar het centrum, een museum over klokken of een museum met kunst ( omringt door een gigantische tuin met een hele boel pauwen en typische Méxicaanse honden). Ook met mijn nieuwe huisgenoten gaan we regelmatig uit! Met sommige betere vrienden spreek ik af om een film te kijken, ergens te gaan ontbijten of in zo’n typische toeristen hop-on-hop-off bus door de stad te touren (haha).

Overall vermaak ik mij dus prima! Met mijn groep vrienden van de uni gaan we ook regelmatig een (lang) weekendje weg naar een stad of district verder weg. Daarover probeer ik zo snel mogelijk ook wat te schrijven!!

Ik ga nu even stoppen maar hoop morgen mijn twee geweldige weekenden naar Veracruz (grootste carnaval ter wereld na Rio) en Oaxaca (prachtige stad en district met veel avonturen) te kunnen opschrijven!

Kusjesss

Tjitske

Of zoals de Méxicanen het zeggen/schrijven:

(let op: niet zelf verzonnen!)


Jess

Jaz

Tsitskui

Cheesecake

Ytz

Jessica

Yitzi

Yitska

Yutska

Tyatski

Chiche

Shetsy

Yetzka


Reacties

Reacties

Tienke

Wat een belevenissen weer! Geniet er van! Je hebt wel enorm veel namen gekregen.
Ik vind cheesecake de leukste!
Kusjesxxxx

Oma Buis

Lieve Tjitske Wat een belevenissen ! kun je het allemaal opslaan in je hoofd ?
Er moet nog wel plek voor je studie overblijven hoor! Zei de oude oma!
Geniet ervan met liefs oma Buis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!